onsdag, januari 4

Jag kan läsa, jag är inte rädd

Jag vet hur det hände, när det hände och varför (nämligen när jag fick barn och blev trött och fick slut på tid), men det ursäktar ingenting. Jag nöjesläser nästan ingenting längre, förutom bloggar och bilderböcker för kidsen. Och det är inte okej. INNNTEEE OOOOKEEEEJ, hör jag det? Det verkar ju rent urbota korkat att sluta med något man älskar så mycket.

2012 ska bli året när jag börjar läsa igen, om det så ska bli det sista jag gör.

15 minuter om dagen, minst.

Kan ju inte vara så sabla svårt att få till, tänker jag.

Jag lägger till "läser just nu" i högerspalten här på bloggen och visar bild på boken jag håller på med där som en slags piska. Om den aldrig någonsin byts kan ni väl skälla lite på mig, m'kej?

8 kommentarer:

anna sa...

Ljudböcker är den stora räddningen! Jag har inte läst en bok sen barnet föddes (hon fyller fyra idag). Men jag lyssnar på böcker 2-3 timmar per dag. mycket bra!

NinnaLilltroll sa...

Jag har inte heller öppnat en bok sen lillkillen kom för 8 månader sedan. Men jag håller med Anna, ljudböcker är räddningen. Perfekt att lyssna på när man är ute med vagnen (ett extra plus är att promenaderna blir fler och längre :) )

kruuna sa...

Åh! Vågade knappt kika på vilken bok du läser för jag tänkte "läser säkert något alldeles intellektuellt och djupt och något jag aaaldrig skulle orka läsa" och ser att du läser en ungdomsroman. Så jävla härligt! För jag är 22 år och älskar ungdomsromaner, det är det bästa jag vet. Men när man inser att man delar samma boksmak som en nybliven 13-åring så blir man ju lite skamsen. Men nu känns det ju bra för att du läser också sådant.

Lisa sa...

Hahahahaha, Kruuna, DET behöver du inte känna dig så jättenervös för, kan jag lova. Att jag ska läsa superintellektuella grejer. Och ungdomsböcker är ju det bästa! Synd för alla andra vuxna som inte fattat det, bara.

cecilia s-t sa...

Gott mos! Jag har också slutat läsa för nöjes skull och sörjer verkligen det. Nu ska jag anta utmaningen och läsa samma böcker som du!

/carina sa...

Det gäller att utnyttja de tider som inte används till nå´t annat än att vänta, t ex när datorn går i gång på morgonen, när man borstar tänderna och går på toa, väntar på bussen, står i kö på ica/posten/systembolaget. Så får man lätt i hop en kvart per dag. Lycka till!

Familjen skogstokig sa...

Jag har slutat läsa av ren självbevarelsedrift, jag. Den enda tiden jag hinner läsa är på kvällen, och jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att då är jag fast. Ergo, jag ligger och läser till tre på natten och får ännu mindre sömn. Moment 22, typ

Åsa sa...

Jag har inte läst ut en bok på hur länge som helst. Jag skyller på att jag gått några skrivkurser (+ jobbat), och då måste man liksom läsa kurslitteratur, så då hinner man inget annat. Och i kurslitteraturen så står det att man måste läsa en massa böcker för att bli duktig på att skriva. Åh HUR? (Svara gärna.) Nu har jag dock tackat nej till nästa kurs och ska jobba lite mindre. Då man tycka att det vore på plats att läsa och skriva en massa. Vi får väl se! Tänker se till att läsa dina böcker, helt klart.