torsdag, mars 03, 2016

Bladen brinner - snart i en hörlur nära dig?

Strax innan jul skickade jag ett många sidor långt, handskrivet (kärleks)brev till Barbro Lindgren, och frågade om hon kunde tänka sig att låna ut sin boktitel "Bladen brinner" till en podcast om barn & ungdomslitteratur. Jag skrev att jag var förbannad för att teve och tidningar och radio är dåliga på att bevaka området, och att vi (jag och Johanna Lindbäck) ville göra halvtimmeslånga avsnitt fyllda med de samtal vi saknar. Reportage, intervjuer, recensioner och diskussioner, om aktuella böcker och ämnen. För vuxna. Om barnböcker. Och att vi verkligen, verkligen skulle bli skitglada om programmet fick heta "Bladen brinner". Jag fick svar efter två dagar.
"Hej Lisa! Tack för ditt brev! Det gladde mig, inte minst för att du och Johanna har planer på ett program om barn- och ungdomslitteratur! Det behövs verkligen!!! Litteraturen för barn är numera satt på undantag - på 60 och 70-talet var det helt annorlunda. Använda gärna BLADEN BRINNER - en ära för mig. Lycka till, och allt gott! Önskar Barbro"
Som jag tryckt denna korrespondens mot bröstet, för åh! BARBRO LINDGREN! Och som jag tänker trycka bilden här ovanför mot mitt bröst på samma sätt, för åh! EMMA ADBÅGE! Denna podcast föds med de allra bästa av förutsättningar, skulle jag vilja säga.

Nu tänker vi leta finansiärer, så vi har råd att omvandla idéerna till verklighet. Men om det lyckas så kommer "Bladen brinner" finnas i en hörlur nära dig om ett tag.

Känner stort: iiiiih! inför detta.

15 kommentarer:

Emmelie sa...

Åh! Det kommer bli succé, längtar redan!

Katta Kvack / En förbannad podd sa...

Men gud så kul! Då blir vi ju typ KOLLEGOR? Mer eller mindre!

@enga sa...

Åh! Som jag vill lyssna!! Vågar jag komma med önskemålet att den släpps på SoundCloud för oss icke-iPhoneanvändare? <3

Fridah sa...

AMAGAAAAD!

Maria Turtschaninoff sa...

En dag som denna, då jag ilskat upp mig över ännu en litterär festival helt utan barn- och ungdomsboksförfattare bland gästerna, är detta en underbar nyhet. Jag håller tummarna för er och kommer att vara en trogen lyssnare!

Maria Turtschaninoff sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

Åh så bra!Jag längtar efter att lyssna!

M sa...

Verkligen "åh! BARBRO LINDGREN!"! Mycket, mycket stort!

Thérèse Eriksson sa...

Men åhh, så roligt! Hoppas hoppas att ni hittar finansiärer!

Agneta sa...

Låter superdupermegabra! :D

Ulrika Bergenfeldt sa...

Jag stöter på Barbro Lindgren i min hemstad då och då och får liksom hålla i mig för att inte springa fram... Hurra för pod, säger svenskläraren!

Sara Bagge sa...

Ååå så roligt! Håller tummarna att det går i lås, då kommer jag lyssna!

Anonym sa...

Lysande Lisa! Underbart med svar från Barbro och verkligen en pod som behövs!! Arbetar som lågstadielärare och kämpar dagligen för att inspirera föräldrar att värdera barnböcker, högläsning m.m. Varmt TACK och STORT Lycka till!!

Anonym sa...

Hej igen! Känner ni till podden "Read aloud revival" som Sarah M., en hemskolande mamma ger ut? Den är till viss del religiös, men innehållet och budskapet om högläsning och vinningen av att låta den bli en del av familjens liv är himla bra.

Lisa sa...

Men hörni, vilken rolig respons, TACK för alla hejarop!